Narrow your search

Library

UGent (7)


Resource type

dissertation (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2013 (7)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Dissertation
Virtual design of an electomechanical knee rig
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het in-vitro simuleren van de bewegingen van de knie onder gecontroleerde omstandigheden is belangrijk om de mechanische werking van het kniegewricht te begrijpen. De doelstelling van deze thesis is een virtueel ontwerp te maken van een constructie die dit in-vitro simuleren mogelijk maakt. De knieproefstand die hier wordt voorgesteld is gebaseerd op de Tuebingen Knee Simulator. De proefstand bevat een heup- en een enkelassembly met elk 3 vrijheidsgraden. De combinatie van deze vrijheidsgraden in de 2 assemblies zorgt ervoor dat het kniegewricht tijdens de simulatie 6 vrijheidsgraden heeft. Aan het heupassembly kunnen gewichten bevestigd worden om zo onderzoek te kunnen voeren bij verschillende lichaamsgewichten, terwijl het enkelassembly een load cell bevat om de grondreactiekrachten, afkomstig van het gesimuleerde lichaamsgewicht, te meten. De proefstand bevat ook een actuator, die gebruikt wordt om de quadricepskracht te simuleren. Deze actuator is verbonden met het specimen via bowdenkabels, welke de geleverde kracht overbrengen van de actuator naar de pezen van het kniegewricht. Onder invloed van deze kracht zal een flexie/extensie beweging uitgevoerd worden. Ten slotte bevat de proefstand een lineair positioneersysteem, waar het enkelassembly op gemonteerd is. Op deze manier kan de positie van de enkel tijdens de proef geregeld worden en is het mogelijk om een wandelbeweging te simuleren. Met deze constructie is het dus mogelijk om onder gecontroleerde omstandigheden in-vitro simulaties van de bewegingen van de knie uit te voeren. In-vitro simulation of the movements of the knee under controlled conditions is important in order to understand the mechanics the knee joint. The objective of this thesis is to design a virtual experimental setup that allows in vitro simulation. The knee rig that is proposed here is based on the Tuebingen Knee Simulator. The test stand includes a hip and an ankle assembly with 3 degrees of freedom each. The combination of these degrees of freedom in the assemblies ensures that the knee joint has 6 degrees of freedom during the simulation. Weights can be attached at the hip assembly in order to simulate various body weights, while the ankle assembly includes a multi-axis load cell to measure the ground reaction forces, coming from the simulated body weight. The knee rig includes an actuator, which is used to simulate the quadriceps muscle force. This actuator is connected to the specimen via Bowden cables, which transmit the force provided by the actuator to the tendons of the knee joint. This force will cause a flexion / extension movement to be performed. Lastly, the knee rig has a linear positioning system, on which the ankle assembly is mounted. This way, the position of the ankle can be controlled during the test and it is possible to simulate a walking movement. With this construction, it is possible to perform an in-vitro simulation of the movements of the knee under well-controlled conditions.


Dissertation
Haalbaarheidsstudie naar een automatisch magazijn met een luchttransportbaan
Authors: --- --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Proferro is a subsidiary of Picanol Group. The company Proferro is specialized in: casting, machining, assembling and testing the mechanical components. Important elements within Proferro are undoubtedly the two molding lines. In the process of casting, some crucial parts are required. The main elements are the molding cases. These cases can have a weight up to a ton. The growing number of customers results in an increasing number of cases. These are stored within Proferro. The demand for a common stockroom has thus become a necessity.The purpose of this thesis is to analyze and develop possible connections between an automatic stockroom and several molding lines. This study was conducted in three major steps.First, there had to be sufficient information of the environment and how the molding lines function. Then a good concept analysis was very important. In this stage, the parts which are suited best in the environment were determined. The most important parameters were budget and efficiency.During the last step, a possible conveyor was designed, based on the outcome of the concept analysis. The chosen parts from this concept analysis were used. A final important part of this last step is the FEM analysis. This part calculates the theoretical strength of the construction. Proferro is een dochteronderneming van het internationaal opererende Picanol Group. Een aantal zaken waar Proferro zich in specialiseert zijn: het gieten, bewerken, monteren en testen van mechanische componenten. Onmisbare elementen binnen Proferro zijn zonder enige twijfel de twee vormlijnen. Bij het proces om stukken te gieten, zijn een aantal elementen nodig. De vormkasten zijn de belangrijkste elementen. Deze vormkasten kunnen oplopen tot een gewicht van één ton per kast. Het groeiend aantal klanten gaat gepaard met het stijgend aantal vormkasten die in Proferro gestockeerd worden. De vraag naar een gemeenschappelijk magazijn is dus zeer belangrijk geworden.Het doel van deze masterproef is om een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de verbinding tussen een automatisch magazijn en de vormlijnen. Deze haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd in drie grote stappen.Vooreerst moest voldoende inzicht verkregen worden in de werkomgeving en in het functioneren van de vormlijnen. Zo kan gemakkelijk bepaald worden wat mogelijk is en wat niet.Vervolgens is een goede conceptanalyse zeer belangrijk. Hier wordt bepaald welke onderdelen het meest ideaal blijken te zijn voor de werkomgeving. De belangrijkste parameters zijn budget en efficiëntie. Er wordt een prijs bepaald om zo een beter inzicht te verkrijgen in het aspect budget.Tijdens de laatste stap werd met behulp van de gekozen onderdelen van de conceptanalyse, een mogelijke transportbaan in elkaar gestoken. Een belangrijk onderdeel van deze laatste stap is de FEM-analyse. Deze is onmisbaar en is dus ook uitgevoerd.


Dissertation
Flexible scaffolds made by winding of micro-extruded polymer filaments
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterproef worden scaffolds gemaakt in het kader van het onderzoek naar micro-extrusion for biomedical parts in opdracht van de CPMT (Centrum voor Polymeer- en Materiaaltechnologie). Deze scaffolds vormen steunstructuren voor het opkweken van slagaderimplantaten en ze worden met behulp van een geavanceerde 3D printer (de BioScaffolder) rond een roterende as gewikkeld. Ze zijn opgebouwd uit polymeren die schadeloos degraderen in het lichaam namelijk poly-caprolactone (PCL) en in een later fase blends van PCL met polyethyleenoxide (PEO).Om een goede inplanting van de scaffolds in het lichaam mogelijk te maken is het van essentieel belang dat de stijfheid van deze scaffolds nagenoeg gelijk is aan deze van zijn natuurlijke tegenhangers. Dit is noodzakelijk om de elastische bewegingen van de natuurlijke slagader te kunnen volgen. In deze masterproef werd het verband in kaart gebracht tussen de belangrijkste machineparameters en de stijfheid van het uiteindelijke buisje. De twee belangrijkste parameters zijn de feed (de snelheid waarmee de extrusiekop zich volgens de lengterichting van de as beweegt) en de rotatiesnelheid van de as.Uit de resultaten volgde een omgekeerd evenredig en nagenoeg lineair verband tussen de feed en de stijfheid en wordt het verband tussen de rotatiesnelheid van de as en de stijfheid gekenmerkt door een stijgende lineaire tweedegraads vergelijking. Deze conclusies zorgen ervoor dat de machineparameters en bijgevolg de geometrie van iedere scaffold kan aangepast worden aan de gewenste stijfheid. In this thesis research has been done in the context of micro-extrusion for biomedical parts in collaboration with the CPMT (centre for polymer en material technology) research group. The goal was to make scaffolds that are support structures for cultivating artery implants. They were wound around an rotating axis using an advanced 3D printer (BioScaffolder). The scaffolds are made up of polymers that degrade in the body without negative effects, the main polymer used is poly-caprolactone (PCL) and afterwards blends were used with a combination of PCL and poly-ethyleen-oxide (PEO).In order to be able to implant the scaffold successfully inside the body, it is essential that the rigidity of these scaffolds is sufficiently close to that of its natural counterparts. This is necessary in order to comply with the elastic movements of the natural arteries. In this thesis relations between the main machine parameters and the stiffness of the final tube were defined. The two most important parameters are the feed (the speed at which the extrusion head is moving in the longitudinal direction of the axis) and the rotation speed of the axis.The results show an inverse lineair relation between the feed and the rigidity, while the relation between the rotation speed and the rigidity is described by a quadratic equation. These findings show that the machine parameters and therefore the geometry of each scaffold can be adjusted to the desired stiffness.


Dissertation
Studie en ontwerp van een dieptrekmatrijs voor langsliggers d.m.v. FEM-analyse
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

At Sadef are stringers for trucks produced by the way of role profiling. At the end of these stringers there is a narrowing applied to the beam with a deep drawing mold. The cold forming of the beams gives the material a reinforcement. until today is the mold form for the narrowing of the beam designed by the trial and error method. At this essay it is examined if it is possible to create a far optimized mold form at the hand of a FEM-analysis (Finite Element Method). To study the working of the calculation program, there have been made some sample exercises. These exercises handle a number of specific topics, such as the determination of the springback-phenomenon. In order to obtain a first impression of what happened during the deep drawing of a stringer is the existing mold used during the FEM analysis. After this analysis, there are different models created for the new mold based on a different mold shape. From this analysis and those of the existing mold shows that it is possible to optimize the mold form by the FEM-analysis. Based on the changeover at the height of the narrowing in the beam, it is possible to go at a certain direction with the shape of the mold form. In Sadef worden langsliggers voor vrachtwagens geproduceerd via rol profileren. Aan het uiteinde van deze langsliggers wordt er een vernauwing aangebracht met een dieptrekmatrijs. Door de liggers koud te vervormen krijgen deze een versteviging van het materiaal mee. Tot op vandaag wordt de matrijsvorm, om deze vernauwing te maken, ontwikkeld volgens de trial and error-methode. In deze verhandeling wordt onderzocht als het mogelijk is om een ver geoptimaliseerde matrijsvorm te ontwikkelen aan de hand van de EEM-analyse (Eindige Elementen Methode). Om de werking van het rekenprogramma aan te leren zijn er een aantal voorbeeldoefeningen uitgewerkt. Deze behandelen enkele specifieke onderwerpen, zoals het vaststellen van het springback-verschijnsel. Om een eerste indruk te verkrijgen van wat er gebeurt tijdens het dieptrekken van een langsligger is de bestaande matrijs gebruikt tijdens de EEM-analyse. Na deze analyse zijn er verschillende modellen aangemaakt voor de nieuwe matrijs op basis van een verschillende matrijsvorm. Uit deze analyses en deze van de bestaande matrijs blijkt dat het mogelijk is om via EEM-analyse een optimale matrijsvorm af te leiden. Aan hand van de overgang ter hoogte van de vernauwing in de ligger kan er op voorhand al in een bepaalde richting gegaan worden met de matrijsvorm.


Dissertation
Uitbreiding en optimalisatie van de knieproefstand

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A mechanical knee rig is being developed since 2006 at Ghent University. The test rig simulates the bending and straightening movement of the knee and allows research in the biomechanics of the knee joint, with or without a prosthesis. The goal of this thesis is to optimize the test rig. Simulation of the bending and straightening movement should be realistic and reproducible.First the limitations of the test rig were examined. When executing the bending and straightening movement, the mechanical degrees of freedom are of great importance. If not all degrees of freedom are allowed in the knee joint, the simulation results will be influenced considerably. The degrees of freedom of the knee rig and some other models were invstigated mathematically.All parts were examined for imperfections with 3D software, Siemens NX 8.0. If necessary, the parts were modified or redesigned. The complete setup of the hip joint was redesigned. The new setup ensures that positioning the actuator (which provides the quadriceps force) is more accurate and user friendly. A system was designed with the help of counterweights to adjust the load on the knee joint. Furthermore the weight of the hip setup was kept as low as possible. This resulted in lighter counterweights, which minimizes the influence of inertia.In this thesis, we also investigated what measuring equipment is necessary to complete the test rig. With Labview 2012 the data-acquisition software was developed in a graphical environment for acquiring and processing the data from the measuring sensors. Een mechanische knieproefstand is sinds 2006 in ontwikkeling aan de Universiteit Gent. De proefstand simuleert de buig-strekbeweging van de knie en laat toe onderzoek te verrichten naar de biomechanica van de knie, eventueel voorzien van een knieprothese.Het doel van dit eindwerk is de knieproefstand optimaliseren. Het simuleren van de buig-strekbeweging dient hierbij zo realistisch mogelijk te zijn en reproduceerbaar te gebeuren.In eerste instantie is de knieproefstand onderzocht op onvolkomenheden. Bij het uitvoeren van de buig-strekbeweging zijn de mechanische vrijheidsgraden van de proefstand van groot belang. Indien deze niet alle vrijheidsgraden toelaat in het kniegewricht is de simulatie aanzienlijk beïnvloed. De vrijheidsgraden van de knieproefstand en enkele andere modellen zijn uitgebreid wiskundig onderzocht.Alle onderdelen zijn met behulp van het 3D pakket, Siemens NX 8.0, onderzocht op onvolkomenheden en aangepast of herontworpen waar nodig. Zo is de volledige opstelling die het heupgewricht simuleert, herontworpen. De nieuwe opstelling maakt het positioneren van de actuator die de quadricepskracht simuleert nauwkeuriger, meer waarheidsgetrouw en gebruiksvriendelijker. Ook is er een systeem ontworpen om, met behulp van tegengewichten, de belasting die op de knie aangrijpt, eenvoudig aan te passen. Bovendien werd het gewicht van de heupopstelling zo laag mogelijk gehouden, waardoor met kleinere tegengewichten kan gewerkt worden, en de invloed van de traagheid beperkt gehouden wordt.In dit eindwerk is ook onderzoek verricht naar de nodige meetapparatuur waarover de proefstand dient te beschikken. Met het programma Labview 2012 is de nodige data-acquisitiesoftware ontwikkeld voor het uitlezen van de meetapparatuur.


Dissertation
Design of a mobile box pallet stacker for orchards
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het doel van deze thesis is een ontwerp te maken van een mobiele ontstapelmachine die aan een tractor gekoppeld kan worden en houten kisten “palloxen” (1140mm x 1140mm x 750mm) zal ontstapelen tussen de fruitbomen. De kisten worden klaargezet voor de plukkers. Het onstapelen van palloxen gebeurt momenteel per stapel van vier waarbij men meermaals achterwaarts door hetzelfde spoor moet rijden. Dit zorgt voor spoorvorming. De machine moet meerdere stapels kunnen opnemen (laadcapaciteit > 4 palloxen huidig systeem) en openzetten door één voorwaartse beweging. Aangezien er maar een beperkte ruimte is tussen twee rijen fruitbomen en de machine op een onverharde bodem rijdt, zijn de afmetingen en het gewicht belangrijke factoren. De machine is ontworpen voor 20 lege palloxen te vervoeren en ontstapelen (1 lege pallox weegt 60kg). Hierbij rusten vier stapels op een transportsysteem. De vijfde stapel wordt vastgehouden door het klemmen systeem en staat klaar in de ontstapelpositie. We ontstapelen kolom per kolom. Er wordt niet verwacht dat de ontstapelmachine terug alle volle palloxen gaat ophalen na de pluk (1 volle pallox weegt 485kg). Er kan wel één volle pallox opgenomen worden door de onderklem maar niet worden doorgegeven aan de bovenklem. Het ontstapelen van de lege palloxen heeft prioriteit. Als eindconclusie is het belangrijk een goed mechanisch ontwerp te bedenken dat als prototype kan gebruikt worden. The purpose of this paper is to design a mobile unstacking machine that can be attached to a tractor. It will unstack wooden boxes “box pallets” (1140mm x 1140mm x 750mm) between fruit trees. The boxes are set up for the pickers. Unstacking of box pallets is currently happening for a stack of four. You have to drive repeatedly backwards in the same track. This causes rutting. The machine must be able to pick up multiple stacks (loading capacity > 4 box pallets current system) and unstack in one forward motion. Since there is a limited space between two rows of fruit trees and the machine has to drive on a gravel bottem, the dimensions and the weight are most important. The machine is designed for stacking and transporting 20 empty box pallets (one empy box pallet weighs 60kg). Four stacks rest on the conveyor track. The fifth stack is held by a clamping system and is set up in the unstacking position. We are stacking column by column. The machine does not have to pick up full box pallets after the harvest (one full box pallet weighs 485kg). The lower bracket of the clamping system can pick up one full box pallet but can't give it to the upper bracket of the clamping system. The stacking of empty box pallets has priority. As a final conclusion it is most important to draft a good mechanical design that can be used as a prototype.


Dissertation
Optimalisatie aandrijving en carrosserie Energy5 Energiezuinige prototype wagen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Energy5 ecowagen is een energiezuinige prototypewagen volledig gebouwd op een carbon monocoque chassis.Vorig jaar werd de wagen samengesteld uit de al reeds bestaande onderdelen. De wagen is reeds rijklaar maar heeft nog afwerking nodig.Dit eindwerk toont het proces om de Energy5 in een hoger niveau af te werken. Delen als de motor, de carrosserie, de kleurensamenstelling, het vormen van nieuwe ruiten en het reduceren van gewicht komen aan bod en worden verbeterd. Verder mag de aerodynamica niet vergeten worden, en dit steeds met het wedstrijdelement in het achterhoofd. Er werden compromissen gezocht tussen esthetisch mooi, doeltreffend en gewicht reducerend.Vorig jaar sneuvelden al Belgische records in zijn klasse, dit jaar is het tijd voor het internationale werk en volgt onder andere de Shell Eco-marathon te Rotterdam. The Energy5 ecocar is an economical prototype car. It is built on a carbon fiber monocoque chassis.Last year, the car was built out of the already made parts. The car is ready to run but still needs some finishing.This thesis shows the process of the Energy5 to finish it in a higher level. Parts like the engine, the body, the color scheme, the forming of the new windows and reducing weight are all done within this thesis. The optimalisation of the aerodynamics may not be forgotten, also the competition aspect must be still in the mind. Compromises are searched between efficient, reducing weight and still looking good.In the past year, the Energyteam broke some records on national level, this year it is time to compete on international level at the Ahoy arena in Rotterdam where the Shell Eco-marathon takes place.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by